leestijd: 3 minuten
Wanneer we het hebben over de invloed van AI in de juridische wereld en daarbuiten, denken we al snel aan een robot of scherm die de fysieke jurist vervangt. Dit heeft nog een lange weg te gaan. Er zijn überhaupt nog geen toepassingen in de wereld waar het op deze manier functioneert. De techniek laat het nog niet toe maar ook zeker het vertrouwen is er nog niet. Dit vertrouwen wordt vaak ook over het hoofd gezien, zeker in de b2b wereld. Ooit vroeg ik een kennis: “waarom gebruiken jullie geen goedkopere juristen als er advies wordt gewonnen”. Zijn antwoord: “de handtekening van een dure advocaat is meer waard dan het advies van een goedkope jurist”. Vertrouwen is alles, een pijnlijke waarheid in dit geval.
Virtuele Assistentie
Een toekomstvisie over hoe technologie ons over 10 jaar gaat helpen hebben we op dit moment weinig aan. Zeker, het is iets om in de visie van je organisatie rekening mee te houden. Het zal ongetwijfeld een impact hebben op hoe bedrijven geld verdienen. Om in het heden te blijven; er zijn producten die in de afgelopen jaren tot volwassenheid zijn gekomen waar nu voordeel mee behaald kan worden.
Een grote sprong voorwaarts is dat we met beslisboom software zelf programmeur én uitgever zijn. We hebben geen tussenpersonen meer nodig om op maat gemaakte interactieve tools te ontwikkelen en publiceren. De uiteindelijke tools zullen geen personeel gaan vervangen maar virtuele assistentie zal de kwaliteit, consistentie en efficiëntie ten goede komen. Met beslisboom software worden processen gedigitaliseerd en kan het menselijke element ontlast worden. De techniek is een aanvulling die de kans op fouten en inconsistentie verkleind.
Information Engineering
De ontwikkeling van beslisbomen kan meegenomen worden bij het in kaart brengen van de processen en taken in een organisatie. Een relatief kleine extra inspanning voor iets dat al regelmatig in bedrijven gebeurd. Een wezenlijk onderdeel van bedrijfsvoering is tegen het licht houden welke onderdelen ondersteund kunnen worden met techniek. Dit gaat minder ver dan het simpelweg automatiseren van taken, waarbij het menselijk element volledig verdwijnt. Information Engineering is het proces van het in kaart brengen en verbeteren van informatiestromen binnen een organisatie.
Denken in termen van ondersteuning in plaats van vervangen en het denken wat er vandaag veranderd kan worden in plaats van over 10 jaar vereist een extra inspanning. Deze inspanning wordt beloond met een voorsprong op de concurrentie. Over het algemeen wachten we op “first adopters” en kopiëren hoe zij iets implementeren. Een proactieve houding met beslisboom software levert voordeel op ten opzichte van de competitie.
Morgen is nu!
Menig uitzendbureau zal nog gebruik maken van een intakesysteem waarbij de velden handmatig gevuld moeten worden. Een simpel proces met veel variabelen en dus veel ruimte voor fouten. Een op maat gemaakte digitale beslisboom kan intercedenten ondersteunen bij dit proces. Het menselijke aspect wordt niet weggenomen maar ondersteunt, dit zorgt voor verhoogde efficiëntie, kwaliteit en consistentie. Drie zeer wenselijke begrippen wanneer het om bedrijfsvoering gaat.
Zonder te dromen over de toekomst en het vervangen van personeel door algoritmes, kunnen we vandaag het verschil maken met reeds volwassen producten.