Innovatie en ondernemerschap worden getypeerd door het mantra van Silicon Valley; “fail fast, learn and improve”. Het is een slogan die start ups en R&D afdelingen graag voor ogen houden bij het ontwikkelen van producten. Zekerheid bestaat er namelijk niet bij het lanceren van een nieuw product of dienst. Het mantra ‘fail fast’ moedigt juist aan om die onzekerheid op te zoeken en het zojuist ontwikkelde te laten falen, zodat de richting opnieuw wordt bepaald. Succes door eliminatie lijkt het.
Dit streven is natuurlijk goed voor vooruitgang maar zal ook leiden tot vele teleurstellingen. Het staat namelijk haaks op waar investeerders en klanten in geloven. Investeerders en met name sommige sectoren zijn risico avers. Reeds succesvolle bedrijven kunnen budget vrijmaken om projecten met hoge risico’s uit te voeren. Wanneer een dergelijk project faalt, kan het bedrijf bijsturen, door ontwikkelen en opnieuw proberen.
Legal Tech Start Up
De juridische sector is van oudsher risico avers, dit hoort bij het beroep. Juristen worden ingeschakeld om risico in te schatten en uit te sluiten. Het is begrijpelijk dat dit in de genen van de beroepsgroep zit. Als gevolg wordt er niet geïnvesteerd in innovatieve projecten waarvan de uitkomst onduidelijk is. Denk aan het optimaliseren van processen met beslisbomen of overgaan naar de cloud.
Legal tech startups hebben het hierdoor zwaar om investeringen te vinden. Early adopters onder de advocatenkantoren zijn moeilijk te vinden en de cyclus van ontwikkeling naar verkoop is langer dan externe investeerders graag zien. Ondernemen vergt in het algemeen een lange adem, in de betreffende sector wordt deze extra opgerekt.
Growth Hacking
Vele startups – niet beperkt tot de juridische sector – wenden zich tot tactieken zoals “growth hacking”. Deze tactiek legt de nadruk op het genereren van groei door middel van adverteren, vindbaarheid (SEO) en guerrilla marketing. Hoe goed het probleem van de klant wordt opgelost met het betreffende product is niet relevant. Het doel is groei! De behaalde groei en bijbehorende succesvolle cijfers worden vervolgens gebruikt om meer klanten en investeerders binnen te halen.
Een voorbeeld kan het volgende zijn:
- Ontwikkel een aantrekkelijk product;
- Richt je op een specifieke doelgroep;
- Investeer in virale marketing;
- Behoudt zoveel mogelijk van de gebruikers door continue ontwikkeling.
Het zal interessant zijn om te zien hoe vatbaar de juridische sector voor dit soort marketing is.
Ontwikkeling
Niet alleen startups willen groei genereren, ook gevestigde namen hebben dit hoog in het vaandel. Zij kunnen leren van de positieve aspecten van “growth hacking”. We kunnen als voorbeeld beslisboom software nemen, aangeboden door een gevestigd bedrijf en vaste klanten. Van de vele mogelijke toepassingen van deze software kiezen we er één. Een toepassing die een probleem oplost voor een heel specifieke doelgroep.
Het probleem van een juridische helpdesk kan zijn dat medewerkers moeite hebben met hun weg te vinden in de kennisbank. Een beslisboom kan dit probleem op lossen door vragen te stellen en de medewerker in de juiste richting te wijzen. In de geest van growth hacking kan de oplossing met beslisboom verspreid worden onder een zo groot mogelijk aantal bedrijven met klantcontactcentra, managers in de industrie en personen die in de sector werkzaam zijn.
Mits het product voldoende aantrekkelijk is en de marketing effectief opgezet zal een deel van het bereikte publiek converteren. De vervolgstap is de klanten behouden door het product te updaten en verder te ontwikkelen.
Over enige tijd zal duidelijk worden hoe deze relatief nieuwe markt zich ontwikkelt met de instrumenten die startups en gevestigde bedrijven hebben.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws! Volg ons op Twitter, LinkedIn or Facebook.
Barry van Varik
Legal Tech consultant en jurist
Question, do you mind if I share your site with my twitter group?
There’s a lot of people that I think would
appreciate your site. Please let me know. Cheers.